Skip to main content

SKILLS VAN DE TOEKOMST

We weten wat we hebben, niet wat we krijgen. En toch zal onze samenleving, de economie en de machtsstructuren onherroepelijk op de schop gaan. Alles wordt anders. Dat anders is niet per se beter of mooier, maar het is wel beter toegerust voor de eisen die de nieuwe tijd stelt. Al dertig jaar bestudeert hoogleraar Jan Rotmans transitie.

Er zijn drie tegelijkertijd optredende en elkaar versterkende ontwikkelingen die maken dat we niet in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperk leven: het weefsel van de samenleving en de structuur van de economie verandert, en er zijn disruptieve technologische doorbraken.

Alex ten Kley

Alex ten Kley stelt: Terwijl de digitale wereld om ons heen groeit, worden zachte vaardigheden zoals communicatie, doorzettingsvermogen, oplossingsgerichtheid, samenwerking en empathie steeds meer gewaardeerd. De technologie zorgt ervoor dat taken geautomatiseerd worden en overgenomen worden door robots, AI en computers. 

Er zijn verschillende lijstjes met skills van de toekomst, maar welke drie vaardigheden zijn nou zo belangrijk dat ze in de huidige kenniseconomie nu al het verschil kunnen maken? 

Empathie

Empathie is een van de belangrijkste vaardigheden die je niet kunt automatiseren. Empathie is een belangrijk vermogen om je te verplaatsen en in te voelen in andere mensen en situaties. Het is namelijk belangrijk dat je je in kunt leven in de wereld om je heen en je kunt aanpassen aan de omgeving van anderen. Alles draait om het vermogen met andermans gedrag om te gaan, je een weg te banen door sociale complexiteit en persoonlijke beslissingen nemen die een positief resultaat opleveren. 

Maar waarom is dit nou zo belangrijk? Het empathisch vermogen is een belangrijk element van emotionele intelligentie. Als je je kunt inleven in anderen, dan begrijp je hun emoties beter en kun je effectiever communiceren. Zonder empathie praat je eigenlijk langs elkaar heen of ontstaan er conflicten op de werkvloer. Daar heeft niemand zin in. Empathie begint met het waarnemen en begrijpen van verbale en non-verbale boodschappen van iemand anders, ofwel luisteren op emotioneel niveau. 

Empathie is onmisbaar bij diverse teams. Empathie zorgt dat de barrières tussen cultuur, taal, tijdszones, leeftijd verkleind worden waardoor je de voordelen van diversiteit optimaal kunt benutten. 

WHAT’S IN IT FOR YOU?

Empathie is onmisbaar bij diverse teams. Empathie zorgt dat de barrières tussen cultuur, taal, tijdszones, leeftijd verkleind worden waardoor je de voordelen van diversiteit optimaal kunt benutten.